Een interface is een woord waarachter veel onbegrip, misverstanden en communicatie misvattingen schuil gaan. Juist communicatieproblemen bij het opzetten van een interface is vrij gebruikelijk, daar het communiceren tussen systemen juist het doel is van de interface. Om een interface op te zetten moet helder zijn hoe de bron in elkaar steekt, hoe het doelsysteem werkt en hoe de beide systemen aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Die eerste 2 onderdelen zijn voor iedereen helder. De "tussenvorm" ofwel de vorm waarin het wordt "vervoerd" is waar het in de feitelijke interface om draait.
Iedere interface kent 2 kanten, de aanleverende of uitgaande kant en de binnenkomende, inkomende of verwerkende kant. De uitgaande kant verzameld gegevens en stuurt deze op, waarbij doorgaans geen nieuwe documenten worden aangemaakt. Bij de inkomende kant worden de gegevens ingelezen en doorgevoerd als tasbare documenten zoals een order of in HR wat gebrukelijker: een medewerker of bijvoorbeeld de asres gegevens van een medewerker. De inkomende kant vanaf niets opzetten is veelal meer werk dan de uitgaande kant.
HRchannels is een uitgaande interface. Met SAP in haar ERP rol is er veel meer vraag naar uitgaande interfaces voor HR gegevens dan andersom. In de bibliotheek van HRchannels is ook een HR binnenkomende interface opgenomen, maar het HRchannels product is een uitgaande interface (of liever: opzet voor uitgaande interfaces).
In de regel bepaald het ontvangende systeem het formaat van de interface. Inhoudelijk gaat het hier om een verassend eenvoudige opzet, een bestand wordt samengesteld dat in 90% van de gevallen gewoon met een eenvoudige tekstverwerker kan worden ingezien en zelfs aangepast. Een numerieke waarde wordt vaak als getallenreeks verwerkt, terwijl het in zowel bron als doel systeem als fixed point arithmetic packed integer (overdreven lastig voorbeeld, ter demonstratie) wordt opgeslagen. Maar hoe zit het dan met de echt ingewikkelde interface ? Interfaces zelf zijn niet moeilijk, ze zijn doorzichtig en voorspelbaar. Het gewenste gegeven zit erbij of het zit er niet bij. Het formaat is een bestandsformaat met ; als scheidingsteken, of het is in een XML bericht verwerkt. Onderdelen die te doorzien zijn. Er is maar 2 factoren die een uitgaande interface kan bemoeiljken: de hoeveelheid gegevens en het "pasbaar" maken van gegevens in bron met doel.
HRchannels is een set software componenten die door ons op het klantsysteem kan worden geplaatst. Het is een werkende opzet waar zonder tussenkomt van Abap programmering bestanden kunnen worden samengesteld. Het heeft echter niet het doel om dit voor de volledige interface verwerking to doen zonder Abap ontwikkeling. Er is een hoger doel: de interface moet niet alleen "werken", het moet ook inzichtelijk zijn en blijven waar gegevens vandaan komen (bron), naar toe gaan (doel) en wat er onderweg mee gebeurd.
Bij het implementeren van uw interface worden alle wensen verwerkt. De meeste wensen kunnen zonder tussenkomst van Abap programmering worden behandeld, voor de overige wensen verzorgen wij de invulling. Er zijn 3 hoofdgebieden die "aangescherpt" kunnen worden - door tussenkomst van aanvullende Abap codering, te weten:
Een typische implementatie van HRchannels ziet er zo uit:
De HRchannels opzet is een beproefde opzet, en al ingezet om SAP systemen te koppelen aan verschillende ontvangers. Mogelijk kunt u van de al voorhanden opzetjes gebruik maken, waardoor de term "vliegende start" een veel bredere invulling kan krijgen. Hierbij moet wel worden aangegeven dat het hier om de delen gaat die zich laten lenen voor "algemeen gebruik". Er is dus maar matig sprake van een volledige "turn-key" oplossing. Tot op heden zijn de volgende formaten beschikbaar:
LDAP
opzet die een Active Directory gegevens structuur aan kan biedenUw interface zal naar alle waarschijnlijkheid worden ingepland om geheel automatisch op gezette tijden de gegevens te verwerken. Eenmaal werkend, heeft u er geen omkijken meer naar. Het is vrij gebruikelijk dat fouten in de uitgaande interface leiden tot het afbreken van de zogenaamde achtergrond taak. Vervelend, want het afbreken van een dergelijke taak is vaak het begin van de zoektocht naar een eigenaar van die taak, die vervolgens weer lastig kan ontdekken wat er precies mis gegaan is. Bij HRchannels is deze aanpak anders: er wordt altijd een verwerkingslog aan gemaakt en als daar fouten op komen te staan, wordt deze log opgeslagen. Vervolgens kan worden ingesteld dat er email ontvangers zijn die deze foutenlogs willen ontvangen. Als alles goed gaat is het dus stil. Gaat er iets mis, dan wordt de juiste persoon van de juiste informatie voorzien enkele minuten nadat de interface zijn verwerking heeft afgerond. Deze email kan ook vaker worden ingezet, zodat er bij iedere verwerking een email wordt samengesteld, ook als deze geen fouten bevatte. Zo kan actief worden gecontroleerd of een bepaalde verwerking heeft plaatstgevonden of niet.
De interface is vaak een stuk ondoorzichtige software waarvoor het onderhoud een zorgkindje is. Hoe oplossingen zijn doorgevoerd en waar de aanpassingen een oplossing voor was raakt na de eerste testrondes al snel in de vergetelheid. Bij HRchannels is het juist die ondoorzichtigheid die wordt doorbroken: er wordt namelijk gebruik gemaakt van veld-mapping, wat op zich niet ongebruikelijk is, maar bij HRchannels wordt alles via de mapping gedaan. De interface zelf voegt niets toe en alles wat wel wordt toegevoegd voor een veld, wordt ingezet via een mapping. De "definitie overzicht" rapportage geeft datasets en velden helder weer, zoals ze ook worden verwerkt door de interface. Deze rapportage is ook van documentatie voorzien, toegespitst op de aangegeven mapping regels. Zoek gerust eens op hoe een veld aan de ontvanger wordt aangeleverd. Het is allemaal in hapklare brokken voorhanden en die helderheid is voor vandaag en de toekomst van grote waarde.
Het simpele maar vaak vergeten feit bij een interface is namelijk dat ze 2 verschillende systemen verbinden. Dat betekend ook dat er 2 partijen zijn die ieder met hun eigen software versies. De HRchannels opzet helpt niet alleen met het live brengen van de interface, maar ook met het live houden ervan.